Generalforsamling i Christiansfeld Lokalhistoriske Forening.
I seniorhuset Skolegade 10
mandag den 10. marts 2025 kl. 19.00
Referat.
1 Valg af dirigent.
Finn Johannsen
2 Beretning.
Indledning:
2024 blev som de foregående år, et år med travlhed og deltagelse i mange
arrangementer. Og et år hvor vi har sagt farvel til Lass som har været et
bindeled mellem de Sønderjyske arkiver, men de senere år har der været for
lidt opbakning fra de andre arkiver, når man tænker på at vi er 64 arkiver i
Sønderjylland, kom der ikke mere end 6-7 arkiver til møderne og
generalforsamlinger, derfor er foreningen blevet nedlagt fra 01. januar 2025.
Lukningen er sket efter reglerne der står i vedtægterne med to ekstraordinære
generalforsamlinger og formuen i kassen fordelt mellem de arkiver der var
medlemmer til sidst, ikke det store beløb var der. Det er en trist udvikling for
de Sønderjyske arkiver, hvor vi har set arkiver der har lukket i det forløbende
år, på grund af interessen og manglen på at få det til at hænge sammen.
Derfor betyder det meget at vi har nogen betalende medlemmer, for vi kan
blive ved med at have et godt arkiv i Christiansfeld, derfor vil vi gerne have
nye medlemmer, vi tager gerne imod nye medlemmer i aften.
Vi er 7 arkiver i Kolding kommune, hvor vi har en bestyrelses
arkivsamarbejde, hvor vi afholder to møder og en generalforsamling om året,
og hvor vi fordeler de midler vi får fra Kolding kommune mellem arkiverne. I
arkivsamvirke fik vi sidste år 50.000 kr. fra Nordlys til at indkøbe en ny
affotograferings apparat som kan affotografere større billeder og tegninger og
protokollér, der har vi fået en del til at gå med at få det rigtige udstyr købt ind
og monteret. Det står oppe på stadsarkivet i Kolding, som havde et rum vi
kunne låne.
1
Vi har to kælderrum til noget af vores arkivallier og det ene rum er meget
fugtigt, og derfor har vi været ude efter et andet rum i Søsterhuset hvor vi har
søgt efter et andet rum til vores arkivmateriale i flere år, og sidst på året
lykkedes at få et andet rum på 1 sal i stedet for kælderen.
Vi fik flyttet fra kælderrummet i december måned op på første sal i et tørt rum
og der er opsat nye reoler og er ved at blive indrettet nu, et stort arbejde at få
det rigtig gjort fra starten og der skal lyde en stor tak til Peter Riewe for det
store stykke arbejde han yder for det nye rum indretning, og tak til Kolding
kommune og brødremenigheden for deres velvillig til at få det gjort op i en
større enhed.
Vi blev spurgt i foråret om arkivet vil med til at holde ”afstemningsfesten” 10
februar, Kolding kommune som har stået for det fra 2000, vil gerne ud af det,
og det sagde vi ja til sammen med Skamlingsbankeselskabet, Dannebrogs
samfundet, grænseforeningen i Kolding, forum Christiansfeld, og
genforenings- og grænsemuseet samt Lokal arkivet.
Der har været afholdt 4 møder, hvor vi blev enige om at forsætte med at holde
10 februar arrangement, men på en lidt anden måde. Arrangementet vil i
fremtiden bliver på Grænsekroen og Skamlingsbanken, så det bliver hvert
andet år de to steder, og der bliver anderledes musik valg, men med taler og
sang som det altid har været.
Vores kalender blev emnet i 2025 ” Besættelsen og befrielsen 1940-45” det er
et stort arbejde hver år at skaffe indhold til kalenderen og finde ny emne hver
år, tak til vores frivillige som er med til at lave den og kommer med input,
prisen kan vi stadig holde på de 60 kr. trods der blevet større udgifter til papir og trykkeriet, det er kun fordi vi har nogen villige annoncører som køber
annoncer i kalenderen.
Vi har stadig nogle få kalendere tilbage, der kan købes i aften.
Vores arrangementer:
Vi er også været med på håndværkerdagen, hvor vi plejer at få vores kalender
udgivet, og har en udstilling af forskellige emner.
Af andre arrangementer har vi også haft to medlemsmøder med fokus på
Hvinderup, Favstrup området her i seniorhuset og et medlemsmøde i Aller
friskole, hvor vi havde tre aktører til at fortælle om Aller, Brabæk og
Stubbom, der var mange tilhører på begge aftener og en god debat, sikkert noget vi vil lave flere af.
Hvis der er nogen der sidder inde med en god ide til medlemsmøder og hvad vores kommende kalender skal hedde, taget vi gerne imod
forslag.
Arkivet er begunstiget af, at der hver onsdag er 8 frivillige der kommer. De
arkiverer, scanner, klipper og skriver. De laver, et uvurderligt stykke arbejde,
under Jyttes dygtige ledelse, en stor tak til jer alle. Som ny frivillig er Orla
Nielsen startet i år, velkommen til dig.
Jens Peter Jensen er stoppet i arkivet, tak for det arbejde du har udført i
arkivet.
Til slut vil jeg gerne takke alle vores samarbejdspartner, annoncesponsorer,
brødremenigheden, Kolding museum, frivillige medarbejdere og ikke
mindst bestyrelsen for et godt samarbejde.
Til slut skal der lyde en speciel tak til vores arkiv leder Jytte Ludvigsen, for
dit utrættelige arbejde, for at få arkivet til at fungere så godt som det gør, og
at du altid er parat til at hjælpe de personer som kommer med mange
forskellige opgaver.
Arkivleder
Statistik på arkivet år 2024
Året 2024 har været et travlt år som det plejer.
Der kommet 43 indleveringer, 1 antal mindre som 2023, stort som småt,
det kan være fra en flyttekasse med meget forskellig ned til 1, stk. billede.
Det er så fordelt på 36 arkiver. 86 artikler(avisklip) 672 billeder. Sådan at
der i dag er registeret ca.21000 billeder på arkiv.dk hvoraf de ca. 12.000 er
offentlige, og dem betaler vi 12.45 ører pr stk. for at have liggende på
arkiv. Dk. Så de kan ses af jer alle. Også digital post får vi ca. 120 digitale
mapper fordelt på 3 nr. Der er blevet besvaret ca. 75 mail/breve, og nok
ca. halvt så mange telefonopkald, af forskellige arter, som et enkelt
spørgsmål om et hus, eller en familie, eller en længe optegnelse om en
slægt.
Der har også været besøg af en fra New Zealand som var efter kommer af
en slægt Berg her fra området som vi havde hjulpet.
Der kommer også rettelser til vores billeder/arkiver, det er vi meget glade
for, det er ikke altid vi har en korrekt beskrivelse til et billede/arkiv.
Personligbesøg på arkivet, ca. 100 personer, der kunne vi godt ønske os at
flere kom forbi. Der har så i forbindelse med vores foredrag været mellem
80 og 100 mennesker hver gang.
Samt vist god interesse for vores stand i forbindelse med
håndværkerdagen. Vi har også haft en stand med salg af vores kalender i
forbindelse med udgivelsen af Koldingbogen.
I forbindelse med CIF s 100 år jubilæum var vi behjælpelig med billeder og
tekst.
Vi samler avisklip om Christiansfeld, dog ikke så meget som før, avisen
skriver ikke meget mere, hvor der før var 4 ring mapper er der nu kun 2 -2
1/2 Der bliver skannet billeder, og dokumenter.
Vi har både en Facebook side og en hjemmeside som vi bruger til alle
nyheder og hvis vi mangler hjælp til oplysninger
Arkiv.dk
På landsplan ligger der 6.5 Mill. Billeder
Som jeg nok nævnte sidste år og forrige år, så er der stadig diskussioner
om GDPR, reglen nu har Arkivet Samarbejdet selv lavet en kort folder som
vi arbejder efter, samt den sund fornuft.
Og skulle der være nogen som ikke syntes om et billede som ligger på
vores side, eller et arkiv, så kom og sig det så tager vi det af igen, så det
ikke er søge bart.
I er altid velkommen på arkivet hvis i vil se nogle billeder eller andet
materiale.
Tak til bestyrelse for at stå bag os med hjælp. Tak til Nels både for
bestyrelsesarbejde men og din hjælp i arkivet og for at trække i de rigtige
tråde til Kommunen og Brødremenigheden.
Tak til jer som kommer hver onsdag, og fredag og hjælper, uden jeres
hjælp, ikke noget arkiv. Tak skal i have for det.
Det var ordene Tak. Jytte Møller Ludvigsen
Begge beretninger blev godkendt.
3 Regnskab
Regnskab blev fremlagt og godkendt.
4 Indkomne forslag.
Forslag til ændring af vedtægter, så vi fremover har en næstformand.
Forslag blev godkendt.
5 Budget og fastsættelse af kontingent for 2026
Budget fremvist og godkendt.
Kontingent 150 kr. for enlige og 200 kr. for par.
6 Valg til bestyrelse.
Følgende var på valg
Nels, Nis og Gerhard
Bestyrelsesmedlemmer valgt for 2 år.
Der var genvalg til
Nels Thorsgaard
Nis Refshauge
Gerhard Hansen
Suppleanter for 1 år.
Følgende blev opstillede, og valgt.
1.suppleant Elisabeth Green.
2.suppleant Ralf Jensen
Revisor for 1 år.
Revisor for 1 år. Henning Jørgensen genvalgt
Bente Hering Madsen genvalgt
Eventuelt.
Anne Else: Jeg er imponeret over det store arbejde i gør frivillig.